What's new
  • Please do not post any links until you have 3 posts as they will automatically be rejected to prevent SPAM. Many words are also blocked due to being used in SPAM Messages. Thanks!

Acer 5742G

Rivalss

Member
Joined
May 29, 2014
Messages
16
Hey guys,

My laptop is acting kinda weird for a long time now and I don't know what's going on.
So basicly every 10s it just freezes. No matter what I'm playing or doing it just freezes. When I'm watching a movie/video the image freezes but the audio keeps going and then the video starts going faster until it "catches" the sound.

My Acer is an Aspire 5742G (i5-460m, gt 420m, 4gb ddr3). I don't want to spend any money on it because I'm gonna buy another laptop ASAP. I just want some program or something to try to fix this.

Thanks.
 

Bond007

Well-known member
Joined
Jun 24, 2009
Messages
5,082
Location
Nova Scotia
Actually I noticed after installing an ssd in my acer I had a similar issue that was solved by turning off a power saving feature. It was in power options>advanced settings>PCI express>link state power management....that said I only had the issue after putting an ssd in.
 

Rivalss

Member
Joined
May 29, 2014
Messages
16
I have that option disabled already.

Is there any program that you recomend to check temps and load%? CPUz?
 

Rivalss

Member
Joined
May 29, 2014
Messages
16
I've tried with OCCT and the max temp it recorded while just browsing was 64C

But then I opened the task manager and guess what, 98% of the RAM was being used (3900MB of 4000MB (WTF). I only had Chrome, TS and OCCT running.

And yeah when it freezes the cpu goes to 100% load.

Still want me to try real temp and hardwaremonitor?
 

enaberif

Well-known member
Joined
Dec 9, 2006
Messages
11,391
Location
Calgahree, AB
I've tried with OCCT and the max temp it recorded while just browsing was 64C

But then I opened the task manager and guess what, 98% of the RAM was being used (3900MB of 4000MB (WTF). I only had Chrome, TS and OCCT running.

And yeah when it freezes the cpu goes to 100% load.

Still want me to try real temp and hardwaremonitor?
Don't bother with HWMonitor. Just use RealTemp.

Windows 7 caches your ram and you will find it shows it uses more than necessary. Also download Process Explorer (Process Explorer) and watch it as it will show you if any processes are using excessive amounts of CPU without you knowing.
 

Rivalss

Member
Joined
May 29, 2014
Messages
16
So this is what i have from real temp and process explorer



Right now @21min it's sitting @50C and 21.1% load.

The thing is that the RAM keeps going crazy on this laptop. On my desktop I have 4gb ddr2 and it never passes the 3GB mark...

My graphics card's driver keeps crashing tho (laptop). Computer freezes, then black screen, then everything is ok with a note saying that NVIDIA driver bla bla stopped working but "it's ok now".

Should I try to update my bios drivers?
 

Bond007

Well-known member
Joined
Jun 24, 2009
Messages
5,082
Location
Nova Scotia
Yeah realtemp works as well...either will get you temp. As mentioned use process explorer, or it may even be obvious enough to see in windows task manager what is hogging your cpu and ram.

EDIT: I see you posted while I was writting this. I will look at it and try and write something back in a bit.
 

Latest posts

Twitter

Top